Thursday, February 2, 2012

För vi tjejer kan ju inte....

Synen på kvinnor och bilar kan ju variera en del märkte jag idag. Pierre och jag var ute vid bilen och småfixade lite tidigare idag. Medans Pierre åker till affären för att handla lite saker sitter jag kvar ute vid bilen för solen sken och det var allmänt skönt ute. Det kommer då förbi en man som Pierre tidigare lånat ut våran verktygsväska till. Han frågar vart Pierre var för han behövde hjälp, jag säger att han är borta men kanske jag kan hjälpa till? Först kollar han på mig som om jag inte var riktigt klok och sen säger han att han inte tror jag kan hjälpa honom. Men lite envis som jag är så ger jag mig ju inte utan vi går mot hans bil och han försöker förklara för mig att om inte han orkar så orkar nog inte jag heller (att tillägga är att hans armar var nog lika stora som mina...). Framme vid hans bil frågar jag vad det är han försöker göra. Han försöker då lossa en mutter samtidigt som han måste hålla emot det som sitter bakom, jag ville inte lägga mig i mer än så. Han förklarar vad han vill göra och jag ser att han drar åt fel håll, så jag berättar vilket hålla han måste vrida åt och ställer om spärrskaftet. Och tänka sig! Det funkade, jag vart ju överlycklig över att ha hjälpt honom fast han trodde jag inte kunde, dock var inte han lika glad utan muttrade mest och hans flickvän fick tacka för hjälpen åt honom^^ Jag har fortfarande ett leende på läpparna!
____________________________________________________________
I got myself a good laugh before when I helped this guy with his car. First he was looking for Pierre but since he wasn't around I offered my help. I looked at me and tried to explain that since I was a girl I couldn't help him probably since he thought the problem needed muscle mass. But since I'm quite stubborn I followed him to his car and he explained his problem, while doing so I see that he is trying to turn the nut in the wrong direction. I show him what way to turn it and guess what it worked! I was of course super happy that I could help him but he wasn't that happy to be corrected by a girl, his girlfriend had to say thank you since he wouldn't ^^ I still have a smile on my face!

Sunday, January 15, 2012

Car meet

I morse ringde klockan ovanligt tidigt för att vara söndag. Bilträff klockan 0700 stod på schemat.

Hade på känn att vi skulle bli enda riktigt gamla bilen, men det gjorde inget. Vår bil fick trots alla betydligt modernare och modifierade bilar lite uppmärksamhet, kul! Den vanligaste kommentaren är nog ; "Sådana där ser man inte varje dag..."
Det var ett 20 tal bilar som samlades utanför ett fik ca 30 min ifrån där vi bor. Hela gänget verkade väldigt trevliga, och bilsamlingen var väldigt spridd.

Lämna gärna en kommentar!


Amerikanska bilar samlade på ena sidan av parkeringen
Domestic cars gathered on one side of the parking lot

The alarm clock went off earlier than usual for being a Sunday morning. But we were heading to a local car meet.

We almost knew we were going to have the oldest car on the parking lot, but that didn't matter. Despite all the new and modified cars on the lot our car actually got some attention, fun! We think the most common comment is: "You don't see those cars  everyday anymore..."
Around 20 cars gathered outside a coffee shop about 30 minutes drive from were we live. All of the people were real nice, and the collection of cars was broad.

Feel free to leave a comment, it would be much appreciated!

Thursday, January 12, 2012

Music






This is what will be played in my car!

Sunday, January 8, 2012

Mustangs

Ju mer saker man än köper desto fler saker verkar det det saknas...

När vi tog isär konsollen upptäckte vi att det inte fanns något som sammankopplade växelspaken med lampan som indikerar vilken växel man har i, sen att en kabel till lampan inte heller var inkopplad förklarade ju sitt. Vi fick tips om ett Mustang-ställe som kanske skulle kunna ha denna lilla del, sagt och gjort åkte vi dit och möttes av en hel del Mustanger! Dom var i varierande skicka, verkade som att dom köpte dom rätt skruttiga och sen fixade dom och sålde dom. Skulle väl gissa på att det stod 20 bilar hopträngda på den lilla ytan. Ägaren hade tydligen massa Cougardelar liggandes men på ett annat ställe, så vi ska ringa tillbaka på tisdag och hoppas att dom hittat den. Till dess är det bara och vänta vilket aldrig är kul!


The more things we buy and intend to install, the more missing parts we notice...

When we removed the center console we discovered that the rod connecting the shifter lever and the gear selector light was missing. The light housing itself were there, but with a missing wire. We started to search this part, and got a tip about a Mustang place which might have this little part. We immediately drove there and found ourselves a lot with plenty of Mustangs! The condition of the cars varied, but it appeared that they restored and sold them. Our guess is that there were at least 20 cars cramped together in this small lot. Apparently the owner had some old cougar parts at another place, and they are going to look there for the part we needed. We'll give them a call this tuesday to see if they've found it. We just have to wait until then, but whats the fun in that?!

Friday, January 6, 2012

Package again...!

Det är lite som julafton om och om igen här, med paket som kommer på posten i tid och otid. Men jag klagar inte alls för det är superkul att öppna paket med saker till Cougarn!

Senast idag kom en shop manual som vi beställt som vi hoppas kommer kunna ge svar på lite frågor så vi slipper känna oss så dumma är ute i cyber rymden med alla våra dumma frågor. Men alla har vi ju börjat någonstans tröstar vi oss med.

______________________________________________________________

It's a little like christmas over and over again with packages coming with the mail and I like it! It's so fun opening them and finding new parts for the Cougar to assemble.

Today the shop manual arrived which we hope will bring some answers to the questions that we have, not having to feel stupid out in cyberspace with all of our dumb questions. But we all started somewhere, right?



Den var lite tjockare än vi väntat oss, här jämför jag med en iPhone... Men i flygvärlden är vi ju vana med tjocka böcker.

Thursday, January 5, 2012

More stuff!


Idag fick vi hem de interiördelar som saknades. Tidigare ägaren hade konstigt nog satt i en mittkonsoll från en Standardbil (skjutdörr), för att sedan ha sågat av den. Vi kan inte begripa varför, men tidigare ägare verkar ha haft tummen mitt i handen... Fattas skruvar lite här och var, och där det faktiskt sitter skruvar sitter det vanliga träskruv. Vi valde att ta bort hela mittkonsollen dels för att lättare få bort de gamla delarna, samt för att se hur det såg ut där under. Hittade diverse kablar som gått av men som inte såg ut att höra hemma någonstans. Vi hittade även orsaken till varför växelvisaren inte lyser, det verkar inte finnas någon armatur/lampa för den! Hittade även en knapp i sidan på mittkonsollen som inte var kopplad till något. Mycket mystiskt hittar man, men sen är ju bilen över 40 år gammal.

Är lugnt i skolan i helgen, så vi ska försöka få dit mittkonsollen igen med rätt delar.

____________________________________________________

Today we received the missing center console parts. The previous owner installed a standard center console (with the door), and then cut off the piece where the radio goes. We cannot understand why, but then the car is over 40 years old and the previous owner might not have had his thumb in the right place.
We removed the entire center console to make it easier removing the old parts. Under the console we found cables with no attachment, and they appear to go nowhere. We also found out why the lights to the shifter display didn't work, there appear to be none! We also found a button installed on the center console, again connected to nothing...

Hopefully we can get these things together again this weekend, and have a somewhat complete interior.

Monday, January 2, 2012

New things & a wash




Första dagen på nya året spenderades så klart vid bilen. Den nya kylaren skulle dit efter att ha letat nipplar till växellådskylaren två dagar innan. Kylaren gled ner perfekt och såg betydligt mer förtroendeingivande ut än den läckande gamla lilla kylaren. Tydligen var slangarna lite i minsta laget så vi fick inhandla ett par nya som passade på kylaren.

Vi fyllde sedan på med 50/50 blandning glykol/avjoniserat vatten och startade henne. Inga läckor och fläkten tog inte i de nya grövre slangarna någonstans. Toppen! Lät henne gå en stund och Johanna tog en kort tur runt parkeringen. När vi öppnade huven tyckte vi den var lite väl varm efter den lilla stunden, helt utan indikation på temperaturmätaren. Lustigt tyckte vi men lät den svalna under natten för att fortsätta idag.

När vi kom ut till bilen i morse hade vätskenivån minskat så vi fyllde på ytterligare och startade igen. Lät den gå en stund för att varma upp oljan då vi skulle göra ett oljebyte. Allt verkar fungera som det ska i kylsystemet då det är ordentligt flöde.

Efter vi bytt olja åkte vi och tvättade av bilen. Välbehövligt kan vi säga! Dock måste vi felsöka vidare varför vi inte får någon temperaturindikering...

__________________________________________________________

Januari 1st was of course spent out by the car. We installed the new radiator and finally fired her up. Everything looked good but even after a small drive around the parking lot by Johanna, we had a 0 indication on the temperature gauge. Weird...

Today we changed the oil and did a thorough wash of the car. Need i say it was well needed? We still need to figure out why the temperature gauge doesn't work, even after a 10 minute drive...

Friday, December 30, 2011

Pierre


Den andra ägaren till denna 1967 Cougar är:
Pierre, 20 år gammal från Stockholm. Har bott ute på mälaröarna större delen av mitt liv, och därför har båtar legat oss närmast hjärtat. Familjen har haft ett antal motorbåtar samt segelbåtar. Själv "fick" jag och min syster vår första båt i tidig ålder. I samma takt som jag växte så blev båtarna även större och större. 

Rent bilmässigt har vi inte haft något som stått ut. I vår familj har bilar fungerat som ett transportmedel mellan punkt A till punkt B. Som barn var jag allmänt klåfingrig, och fick ofta gå med byxorna i fickorna, hehe. 
Men nu får jag tillfälle att använda denna egenskap, och lära mig något med den.

Ska bli ett riktigt äventyr att beblanda sig med gamla, amerikanska muskelbilar. Något jag verkligen ser fram emot!


___________________________________________________________

My name is Pierre, I'm 20 years old from Stockholm, Sweden. Ive been living my whole life on islands (connected with roads), and boats have always been a big part of my life. 
In the same rate that I've grown my families and my own boats have escalated in size. 

When it comes to cars, theres not much to tell. Cars have basically been a way of transportation from point A to point B. As a child i had a hard time keeping my hands away from things, and I often had to walk around with my hands in my pockets, hehe. 
But now i get to use this quality of mine, and learn something from it as well.

Its going to be a great adventure working with and on old american muscle cars. But this is something i look forward to!

Wednesday, December 28, 2011

I wonder why...




Detta hittade vi när vi rengjorde motorn för några dagar sedan. Gasreglaget/pinnarna/nånting var fastsatt med en spik och piprensare. Det är ju dumt att köpa nytt när saker går sönder man lagar det med det man har... Nu sitter åtminstone en ny fin del där, redo för första provturen. Måtte bara den där kylaren komma snart! Följer den med spänning via UPS's hemsida,

____________________________________________________________

Look what we found when we cleaned the engine a couple of days ago. The throttle linkage was attached with a brad/nail and shoelace kind of thing. Why replace the broken things when you can fix it with some stuff you have at home? At least now there is a new piece there ready for the first ride. Just waiting for the radiator! Following it through UPS's website with excitement.

Tuesday, December 27, 2011

Johanna

Så vilka tusan är vi då som gett oss in på dessa galenskaper?

Johanna, 21 år från Örebro är uppvuxen i en familj där det mesta kretsat runt bilar. Tydligen åkte jag V8 hem från BB. Har många kära minnen från våra Fordar. När jag gick i ettan  och vi skulle åka till skolan, det var riktigt kallt och den enda bilen på gården som startade var en Ranchero -58. När vi åkte i pappas Fairlane 500 -64 och om jag fick bestämma skulle det spelas E-Type ur högtalarna. När jag var 11 och för första gången körde bil (hemma på gärdet) och var så lycklig för att den inte stannade när jag släppte på kopplingen, sen la extrapappa i högväxeln och jag var inte alls lika glad längre... Minnen av semestrarna i Herrgårdsvagnen, onsdagsträffarna med Cougarn. Tänk om man kunde backa tiden och njuta lite mer.

Men nu har vi våran egna Cougar att skapa minnen i!

__________________________________________________________

So who are we?

Johanna, 21 years old from Orebro, Sweden. Grown up in a family were most things was about cars. Apparently the first car I rode in had a V8. I have lot of memories from our Ford. Like when i was 7 and we where going to school, it was freezing outside and the only car that started was a Ranchero from -58. When we rode in my fathers car and if I got to decide the music playing was E-Type (techno). When I was 11 and got to drive a car for the first time and was superhappy that the car didn't stall when I released the clutch, I wasn't that very glad when my stepfather put in the high gear ratio... The memories of our vacations in the Ranchwagon, the wednesday meetings in the cougar. What if you could turn back time and enjoy it some more?

But now we have our own Cougar to make memories in!

Mercury Cougar XR-7 1969
The actual On Her Majesty's Secret Service Bond car.

Ford Ranchero 1958

Fairlane Ranchwagon 1963

Monday, December 26, 2011

Christmas care


Efter/After
Innan/Before

Juldagen spenderade vi med att göra rent motorrummet med tandborste. Helt otroligt hur något kan vara så smutsigt. Tändkablarna var faktiskt klarröda visade det sig och det mesta annat var inte svart som man kanske först kunde tro.

Vi väntar med spänning på en ny kylare som borde komma vilken dag som helst. Den som sitter på läcker något fruktansvärt så vi har inte riktigt kunnat testköra den så mycket. Men vilket mumsigt ljud det är när man startar motorn, den låter riktigt rå!

Hoppas hinna med att få dit den nya kylaren, byta olja och filter samt tvätta den innan nyårsafton då det är tänkt att det ska bli premiärtur. *Förväntansfull*

______________________________________________________________

Christmas Day was spent with a toothbrush trying to clean the engine. It's amazing how dirty something can be. The ignition cables is actually bright red and everything else is not black as thought at first sight.

We are now waiting on our new radiator which should arrive any day now! The one on is leaking pretty bad so haven't been able to test drive it as much as we would have wanted to. But the sound when you start the engine... it's raw!!

We are hoping to be able to replace the radiator, change oil and filter  and wash it before New Year's Ewe when the premiere drive is planed! *Exited*

Thursday, December 22, 2011

Our new car!













Så lite mer om bilen då.
Som sagt är det en Mercury Cougar XR-7 från 1967.
Genom VIN# och door tag# har vi tagit reda på att original var den polar white med svart inredning. Motorn var en 289 ci med en 3 växlad automatlåda. Numera sitter det dock en 302 från en 1987 Ford F150. Bilen tillverkades i Dearborn, Michigan och såldes från Los Angeles. Så det är en Kalifornisk bil.


___________________________________________________________


So what about the car.
As said it's a Mercury Cougar XR-7 from 1967.
Through VIN# and door tag# we have found out that originally it was polar white with black interior. The engine was a 289 ci with 3 gear automatic transmission. Today there is a 302 from a 1987 Ford F150. the car was manufactured in Dearborn, Michigan and sold from the Los Angeles district office, so it's a California car.

Newer Posts Older Posts Home