Wednesday, April 11, 2012

Tidigare ägarens mysterier

Har äntligen fått ork och tid till att gå till botten med den ökning i tomgångsvarv som blir när cougarn blir varm. Har ställt in tomgången till ca 750rpm utan växel i, men när den blivit varm så rusar den upp till 11-1200 rpm när vi lägger ur växel.  Det går även att minska varvtalet genom att lägga foten på bromsen.
Allt detta tyckts peka på en vakuumläcka, något vi inte är det minsta förvånade över.

Idag började vi med att rensa upp bland de avskurna vakuumslangarna i motorrummet. Hittade slangen som går till spolarvätskebehållaren, satte den på plats och så var det bara 3 avskurna slangar kvar.Tror vi fått någorlunda ordning på dem, men något är tokigt då det inte finns något vakuum i dem överhuvudtaget när vi kör motorn.

Upptäckte även att en av slangarna som ska gå till växellådan från servobromsen inte finns, utan har blivit avskuren och pluggad med en bult. Denna anslutning ska enligt verkstadsboken gå ner till växellådan, får ta mig en titt och se om någon sådan slang hänger löst någonstans.
Tror att servobromsen behövs bytas snart också, då vi har ett hissande ljud ifrån den under inbromsning.

Har försökt läsa oss till i verkstadsboken hur allt ska vara ihopkopplat, men har inte listat ut det. Förstår till exempel inte varifrån lysreglaget får sitt vakuum ifrån.

Har någon något tips?

Diagram över vakuumsystemet i 1967 och 1968 Cougar finns länge ner. Vår bil är en '67a men vi verkar ha 68'ans vakuumsystem då vårt lysreglage ser mer ut som 68ans, och att vi saknar "control valve" enligt bilden nedan.


____________________________________________________________


We've finally gathered the strength to start investigating the reason for the increase in idle RPM when the engine gets up to operating temperature. We have set the idle speed at about 750 rpm with the curb idle speed about 200 rpm below that. When the engine is at operating temperature, the idle rushes up to about 1200 rpm when out of gear. We can also modulate the engine RPM with depressing the brake pedal, which will lessen the RPM a little bit. That together with a hissing sound during braking indicates that we probably have a bad brake booster that needs to be replaced...

Started sorting out the cut off vacuum hoses under the hood. We've tried to plug everything to isolate the headlight system from the rest of the car, but today we decided to try and isolate it at the source itself. During this we also found the hose that connects to the washer fluid tank, which was good...

We also noticed that a hose that should be connected between the brake booster and the transmission has been cut off and plugged at the brake booster. We need to find this hose because it is supposed to control how the transmission change gears.

Below is a vacuum diagram that shows the routing of all the hoses on both the '67 and the '68 Mercury Cougar. We have an 1967 Cougar, but seem to have the headlight vacuum system out of a 1968, with the missing check valve and the different headlight switch. Interesting....

Will have to dig deeper into this, but considering what the previous owner have done to the car, I'm starting to not get surprised anymore...

1967 Headlight Vacuum Diagram
Tryck för att förstora / Press to enlarge


1968 Headlight Vacuum Diagram
Tryck för att förstora / Press to enlarge


0 comments:

Post a Comment

Newer Post Older Post Home